Z hľadiska výživnej hodnoty môžeme kľudne považovať piva za plnoprávnu potravinu. Túto skutočnosť
často "narúša" obsah alkoholu, ktorý má za následok časté zneužívanie tohto božského nápoja za účelom
dosiahnutia obľúbeného pocitu opojenia.
Aj napriek tomu je však pivo veľkou zásobárňou aminokyselín, potrebných na stavbu bielkovín
v tele, má veľkú kalorickú hodnotu a preto môže slúžiť ako zdroj energie, ktorá sa v tele
rýchlo uvoľňuje. Ďalej obsahuje množstvo vitamínov, prevažne zložiek B-komplexu, obsahuje aj veľké
množstvo minerálnych ióntov a dokáže rýchlo dodať telu chýbajúce soli vylúčené potom a močom.
Podporuje trávenie, doporučuje sa pri podvýžive, v rekonvalescencii, pri telesnej vyčerpanosti a podľa
najnovších výskumov pomáha regenerovať poškodenú pečeň. Svojim obsahom estrogénov
má priaznivý vplyv na pohlavnú hormonálnu činnosť a na celkový metabolizmus. Tieto liečebné
vlastnosti piva si všimli už v starom Egypte, kde sa aktívne využívalo
na lekárske účely.
Podľa talianskeho časopisu Birra e malto sa pivo doporučuje dojčiacim matkám, pretože pivo obsahuje
vitamíny a dráždivé látky, ktoré priaznivo pôsobia na ich telesný stav. Pre porovnanie: Sto gramov
plzenského piva má 45 kalórií, teda toľko, koľko má sto gramov ovocnej šťavy, ale pivo má pritom trikrát
menej cukru. Napríklad 100 g koňaku má 75 kalórií, rovnaké množstvo sladkého vína 140 kalórií
a kúsok torty 450 kalórií. Výživná hodnota štvrť litra piva odpovedá napríklad 150 g zemiakov,
50 g chleba, 12,5 ml slnečnicového oleja, 15 g masla alebo 90 g mäsa.
Podľa prof. Thorella, inak nositeľa Nobelovej ceny, malé množstvo alkoholu v pive povzbudzuje
duševnú činnosť a schopnosť reakcie. Azda jeho jedinou nevýhodou je nízky obsah sodíka, preto
je ideálne dochutiť si ho niečim slaným. O ďalších priaznivých účinkoch piva na ľudský
organizmus sa dočítate na stránke rady lekára.
Avšak vedci v Škótsku dospeli k výsledku, že kto denne vypije viac ako pol litra piva
a štvrť litra vína, žije nezdravo. Od roku 1978 pozorovali 5800 mužov. Pokiaľ týždenne
nevypili viac ako tri a pol litra piva a dva a pol fľašky vína, ich zdravotný
stav a úmrtnosť sa vôbec neodlišoval od ľudí, ktorí nepili alkoholické nápoje. U konzumentov,
ktorí vypili ešte väčšie množstvo alkoholu, zaznamenali oveľa častejšie mozgové príhody. Dokonca u mužov,
ktorí vypili týždenne viac ako deväť litrov piva, bolo riziko mozgovej príhody dvakrát vyššie ako
u abstinentov. Vedci rovnako nenašli dôkaz, že alkohol chráni človeka pred infarktom.
| Späť |